Medan : Travel Throwback part 2 #medanday1

January 01, 2015

Assalamualaikum!

Shall I start a new year post with travel throwback?

Even if you disagree, I WILL STILL POST IT because this is my blog, no? Tumpang my mood for writing tengah membuak-buak so why not? Hiks.

2011 was the year I travelled to Indonesia for the second time. But, it was my first time travelling to Medan and 3rd time for my dad. We didn't prepare for anything.  Bak kata orang Kedah, kami pi qodong ja! Qodong/Rodong tu maksud dia belasah. Our flight was scheduled in the morning from Penang. Maka 45 minutes after, touched down lah kami dua beranak di Bandara Internasional Polonia. The airport was small and maybe old(?). But now, kalau hampa pi sana tak turun Polonia dah la instead hampa touch down kat Kualanamu. 

Like usual la check passport and arrival card. 

''Ngapain di sini neng?''
''Libur''

Alhamdulillah the immigration officer tak banyak songeh. Keluaq ja arrival gate terus ''Bapak mau taksi?'' pastu my dad just smiled at him with a no. KECIK GILA okay airport dia. Then, we walked out from the terminal building and I saw Petronas! 

Tengah jalan aimlessly cari taxi, guess what happened?

''Bapak mau taksi nya pak?''

*ignore and continued walking*

''Bapak mau taksi?'' yang ni dahsyat sikit, dia tarik luggage.

Culture shock yang pertama bermula. Ni shock dengan its people.

*ignore and continued walking*

''Bapak mau taksi? Mau kemana pak?''
''Takpa''

We continued walking while the 3rd taxi driver macam slow slow following us behind. He seems to notice that both of us macam clueless.

''Bapak dari mana pak? Malaysia ya?''
''Iya Malaysia''
''Apa bapak nungguin orang untuk dijemput?''
''Bukan. Sebenarnya saya mau pergi ke Parapat. Tapi gimana ya?''
''Oh itu. Saya bisa antar bapak ke Raja Taxi''  

Apparently, luck was on his side. Transfer bag semua dalam bonet pastu naik taksinya! Mula-mula tu macam okay sebab nothing seems to concern me. Exit the airport area and suddenly PIN PIN PIN PIN PIN. Mobil-mobil di jalan melepaskan amarah masing-masing. Tapi semua cool ja....

Culture shock yang kedua. Stres I!

Dia drive lagi pastu stop kat traffic light mana tah. Ada orang came knocking the window juai newspaper so my dad beli la sebab nak tau newspaper depa macam mana. Tak rugi pon beli. Ya Allah tengah hari panas meqembang kot. Motif nak kedekut Rp.3000? Pastu ada budak-budak mintak sedekah. Bukan sikit. Banyak. Supirnya suruh ignore ja so kami ignore la masak ah wei nak bagi kat semua. Lampu hijau dah so proceed our journey.

''Bapak dari Pinang ya?''

Pinang tu Penang ya anaq-anaq.

''Iya dari Pinang tapi asalnya dari Kedah''
''Ohh aslinya Kedah ya. Dekat aja kan sama itu Pinang?''

OMAIGOD DIA TAU KEDAH KAT MANA!!! Jeritku di dalem ati.

''Bapak sama anaknya lagi liburan di sini?''
''iya''
  
My dad heard azan masa dok passing by tu.

''Sudah azan. Bisa hantar saya ke mesjidnya? Saya mahu solat Jumaat.''
''Bisa pak. Saya juga mahu solat''

Thankfully, Masjid Besar Kota Medan tu ada mall nearby so dia parked kereta kat mall. dad gave me some Rupiah so aku pi masuk tunggu kat McD. Menu dia best. Menu McFlurry lagi best! Aku order McFlurry sebab I didn't feel like eating. Nasib baik kakak kaunter speaks English. 

Over tak pi Indon cakap omputih? Haha actually I didn't know nak cakap in apa cus if I talked in Malay, confuse nak cakap Kedah ka Keyel. Bila I talk in Indon with Indonesian, it sounds so fake and weird. So aku opt for English la.

Dapat my order. Aku pi la duduk. Alone. Ha berani dak aku? Dahla form 2 pastu alone pastu kat McD Indonesia pulak. Dok makan tu aku usha orang ja la. Nak walk inside the mall, takut. Boleh? 

Wifi dia harem kit so agak dah lama and habis telan, aku kemas la meja pastu pi letak sendiri tray tu kat tempat tray-tong sampah tu. Kononnya nak tiru foreigner yang makan kat McD Malaysia la. Depa tengok aku pelik!

*Kok orang Malaysia makan McDnya dikemasin sendirik?*
*Bagus ya mereka*

HAHA then I went outside tunggu kat taxi and not long after that, depa pon balik. My dad ajak pi makan before nak pi Parapat. Masuk McD lagi. My dad dia order beef burger, driver tu ayam goreng McD and ada nasik sekali okeh! pastu aku ambik nugget. Tapi kali ni kami tinggai ja tray tu.

So lepas tu dia hantaq la pi office Raja Taxi. Bagi tips sikit kat dia and he went off. Raja Taxi ni dia bagi Toyota Kijang yakni Innova kat kami. Tapi shared car la 7 orang satu kereta. Sorang Rp.70000/RM 25. Murah la for 4 hours journey. Pi KL naik bus pon RM50!

At first aku ingat mesti lebih dari 4 jam sebab ya la kota Medan ini macet! Sama aja di Jakarta mahupun Bandung. Boy was I wrong, supir-supir sini semua dah biasa dan gila.

Gila khinzir.

GILA WEH DIA DRIVE. KALAH F1. SELAGI BOLEH SELIT, DIA SELIT. SELAGI BOLEH POTONG, DIA POTONG. TAK KIRA LA POTONG BELAH KANAN KA KIRI KA. DOESN'T MATTER ADA TRELAR KA BAS KA LORI KAT DEPAN KA PANDAI JA DIA CILOK MASUK. SETAKAT HON ORANG TU BIASALA.

Gila khinzir lagi sekali.

Mau aku tak terkejut beruk. Pastu kan aku stres masa naik taxi tadi tu, ni stres lagi pastu aku bobok aja. Even dia drive macam tu, aku boleh ja lagi tidoq.

Sat sat aku terjaga. Agak lama dia drive, dia stop untuk makan, minum, toilet etc. Ada la yang pi makan. Aku dengan abah pi usha tapi tak lalu doh. End up beli keropok dengan Minute Maid dekat kedai runcit sebelah warung tu. 

Perjalanan diteruskan. Sampai kat satu pekan dia drop orang yang nak stop situ sampailah tinggai kami dua ja pi Parapat!

  

Dekat sini pon nak pecut. Dahla hujan, jalan bukit pulak tu! Mintak nyawa.


Yeay dah nampak Danau Toba! Kat sini dah start rasa sejuk. Windy and chilly ja.


Supir drop kami dua kat branch office Raja Taxi. Samuel yang kat office ni was nice siap tolong send us and cari hotel sekali. Tetiba, abah boleh buat drama pulak Rupiah tak cukup! So dia cakap kat Samuel ni nak hotel yang boleh swipe card and ada dua ja wei kat atas Parapat ni. Yes dua. AND DUA-DUA FULL HOUSE. Samuel ni tolong cari money changer pulak. Bagus betul Samuel ni ha. He didn't speak Indonesian langsung anyway.  

Dapat Rupiah cari hotel apa semua. Jumpak la hotel buruk ni tapi redhooo ja la. Deal dengan Samuel yang esok tu nakpi Samosir pastu dia balik. Kami rest, mandi (lupa bawak toothbrush!), solat sampai la malam. Then, we went out nak tengok Parapat at night. Saw some souvenir shop and stumbled dengan Malaysian tapi kotla nak tegoq. Tengah dok shopping, rain came down. Lebat weh. Tunggu sampai dia stop pastu masing-masing kebuloq! Keluaq kedai cari rumah makan.

Mai sini kena pandai cari kedai tau sebab sini mostly Christian. Ini BATAK land people!

Rumah makan dia kan, lauk dia dalam pinggan tindan pinggan tau pastu letak dalam kotak cermin yang macam kat kedai makan tu pastu covered dengan curtain. Jalan punya jalan punya jalan semua Muslim food kedai dia macam tak menarik pastu kami masuk satu kedai ni selling paintings. Owner dia Chinese lepastu kami tanya dia rumah makan Islam so he showed us.

Rumah makan dia okayla. I don't quite remember abah makan nasi ka dak tapi aku tak makan la sebab aku tak lalu. Mizah cakap kat aku ''hang ni over tak lalu. Pi Indon ja pon!'' 

I had Pop Mie rasa ayam instead!  

Credit to Google.

Settle makan, cari convenient store nak beli toothbrush. Alang-alang tu my dad took a huge pack of Biskuat Tiger and I took Oreo/Chipsmore together with Minute Maid.

I fell in love with Minute Maid kat sini sampai got addicted padahai dekat Malaysia ada tak pernah nak minum pon.

Sampai bilik tu aku lepak la nak tengok tv. Pastu pi la bukak switch dia. Dekat wire-cable tu ada la dengaq bunyi macam kek-kek-kek tu. Ignore ja pastu tak dak apa yang menarik pon pastu tetiba bau hangit!

Aku tengok wire-cable tu.

WIRE-CABLE TU TERBAKAQ and api pon ada!

Cuak.

Aku panggil la abah padam and he did it safely.

Dah kenapa dengan hang wire woi?!



to be continued...

You Might Also Like

0 comments